Sommige mensen zweren bij deadlines: voor het kleinste klusje leggen ze zichzelf een eindtijd op. Maar nu blijkt uit onderzoek dat je dat beter niet kunt doen.
De onderzoekers vroegen deelnemers om een enquête in te vullen. Een deel kreeg dit verzoek zonder deadline, een deel kreeg een week de tijd en een deel werd verzocht de vragen binnen een maand te beantwoorden. De beloning was steeds hetzelfde: 10 dollar om aan een goed doel over te maken.
Wat bleek: van de groep zonder deadline was de respons het grootst en het snelst: 8,32 procent vulde de enquête in tegenover 5,53 procent van de mensen die een maand de tijd hadden. De verklaring is dat een deadline van een maand suggereert dat het niet zo belangrijk is. Bovendien vergeten mensen simpelweg de taak.
Onderzoeker Maroš Servátka legt uit aan Scientias.nl: "Een langere deadline vertelt mensen dat de taak niet urgent of belangrijk is. Het geeft hen toestemming om uitstelgedrag te vertonen. En als de taak eenmaal is uitgesteld, kunnen ze dat keer op keer doen, waardoor ze uiteindelijk verzuimen.”
Als de deadline kort is, wordt de urgentie opgelegd door de deadline,” zegt hij. “En als er geen deadline is en je vraagt iemand om iets voor je te doen, wordt de urgentie geïmpliceerd door het verzoek. Geen deadline bevestigt in dat geval de urgentie.”
Hoe het zit met andere, meer verplichte taken dan een enquête blijkt niet uit het onderzoek.
Bron(nen): Scientias