Waarom tv kijken ons doof maakt

Wetenschap
zondag, 13 december 2015 om 18:51
welingelichtekringen header 1

Je aandacht op een visuele taak concentreren kan je tijdelijk ‘doof’ maken voor normale geluiden, dit blijkt uit een studie van University College London. Het onderzoek werd gefinancierd door de . De studie werd gepubliceerd in de ‘Journal of Neuroscience’ en suggereert dat de zintuigen die we gebruiken om te horen en te zien een gemeenschappelijke beperkte neurale bron gebruiken. Uit hersenscans van 13 vrijwilligers blijkt dat wanneer ze bezig waren met een veeleisende visuele taak, de respons van de hersenen op geluid beduidend minder werd. Ook onderzochten de onderzoekers het vermogen van de vrijwilligers om tijdens veeleisende visuele taken geluiden op te sporen, hieruit bleek dat dit tijdens een zware visuele inspanning zeer lastig is. Terwijl de deelnemers aan het onderzoek bij een lichte visuele inspanning alle geluiden eenvoudig konden waarnemen en opsporen. De hersenscans bewijzen dat mensen de geluiden niet simpelweg negeren of filteren, maar dat we daadwerkelijk minder horen. Het fenomeen van ‘Inattentional Deafness’ (ID), waarbij een sterke focus op een bepaalde taak of symptoom ‘doofheid’ veroorzaakt, is al eerder onderzocht door de onderzoekers. Dit is echter de eerste keer dat ze door de hersenactiviteit te meten hebben aangetoond dat deze doofheid al in een vroeg stadium van de auditieve verwerking wordt veroorzaakt. De vorm van doofheid komt veel voor in ons dagelijkse leven. Bijvoorbeeld als iemand televisie zit te kijken, een boek aan het lezen is of bezig is met een videospelletje: het lijkt misschien alsof ze je negeren, maar waarschijnlijk kunnen ze je niet eens horen. Een ander voorbeeld is het missen van je halte omdat je de krant zit te lezen in de trein of bus. Maar er zijn ook serieuze situaties waarbij deze doofheid een ernstige rol speelt: zoals een chirurg die zo druk bezig is met de operatie dat hij het piepende geluid van de apparatuur niet hoort of weggebruikers die hun aandacht richten op voorbijgangers of een advertentie langs de kant van de weg.

Bron(nen): Eurek Alert