Het is algemeen bekend dat elektrische
auto's een flink deel van hun actieradius inleveren onder winterse
omstandigheden. Maar hoeveel is dat eigenlijk als het hard (-19
graden Celsius) vriest? En welke merken zijn de winnaars en
verliezers?
Noorse onderzoekers hebben dit eerder dit jaar
allemaal uitgezocht. Sowieso is het rijbereik van een elektrische auto al een stuk lager dan de opgegeven WLTP-cijfers. Bij lage buitentemperaturen gaat de actieradius echter nog veel verder omlaag.
Tesla Model S is winnaar
In milde winterse omstandigheden ligt
deze afname tussen de 4 en 30 procent, bleek al uit eerder onderzoek.
Maar nu ligt de focus op de prestaties van e-cars bij -19 graden
Celsius. En daarbij kwam de Tesla Model S als winnaar uit de bus met
een verlies van slechts 16,4 procent. De onderzoekers reden liefst
530 kilometer terwijl de slee een theoretisch rijbereik van 634
kilometer heeft.
Op plek twee eindigde de MG Marvel R
(-16,8 procent), op drie de MG 5 (-17,6 procent), op vier de Kia EV6
(-17,7 procent) en de top 5 wordt gecompleteerd door de Tesla Model X
Plaid (-18,2 procent).
Toyota bZ4X doet het slecht
Maar er zijn ook een aantal modellen
die het veel slechter doen. Zo sta je met de Toyota bZ4X al na 323
kilometer stil met een lege accu, terwijl hij volgens het boekje 503
kilometer bereik zou hebben - een verlies van 35,8 procent.
De op één na slechtst presterende
auto is de Skoda Enyaq iV RS (-33,7 procent), gevolgd door de
Mercedes EQE 300 (-33,4 procent), de BMW i7 en de VW ID.5.
Hier zijn alle Noorse testresultaten na te kijken.