Je past iets in de winkel en het staat je geweldig. 's Avonds trek je je nieuwe outfit thuis aan en vraag je je af waarom je er ineens zo bleek uitziet en hoe het kan dat je nu meer vetrolletjes ziet. Waarschijnlijk ben je 'ge-brand-washed'. Warmer licht in de paskamers is slechts één van de truukjes, schrijft Martin Lindstrom in zijn boek
Brandwashed: Tricks Companies Use to Manipulate Our Minds and Persuade Us to Buy.
Andere truukjes zijn: speciale spiegels die ervoor zorgen dat je huid er gebruind uitziet, nostalgische muziek die je in de juiste stemming brengt voor een impulsaankoop. En aangepaste maten, die groter zijn dan het etiket aangeeft: je denkt dan dat een kleinere maat je past, terwijl je je eigen maat draagt. Je zou beter kunnen weten, maar je emoties zitten je vaak in de weg.
Om dit soort miskopen te voorkomen, moet je van tevoren een plan bedenken, zegt Lindstrom. Als je iets in een opwelling wil kopen, stel de aankoop dan 48 uur uit. De kans is groot dat je je in de tussentijd realiseert dat je het begeerde ding niet nodig hebt en je
geld liever anders wil besteden.
Nog een paar tips: betaal cash, gebruik beslist geen creditcard (uit onderzoek blijkt dat je dan 30% meer uitgeeft) en koop alleen iets in winkels waar je je geld terugkrijgt als je bij nader inzien toch spijt hebt van je aankoop.