Fusie AH en Delhaize: over voorzichtige Belgen en het lef van de Hollanders

Cultuur
woensdag, 13 mei 2015 om 15:41
welingelichtekringen header 1
Nederlanders en Vlamingen, behalve de taal hebben ze weinig gemeen, zo wordt wel gezegd. Niet voor niets gaan fusies tussen Belgische en Nederlandse bedrijven lang niet altijd goed. Albert Heijn en Delhaize hebben heel wat cultuurverschillen te overbruggen. 'Er zijn in de wereld geen andere buurlanden die deels dezelfde taal spreken en toch zo van elkaar verschillen', zegt Marinel Gerritsen, emeritus hoogleraar interculturele communicatie aan de Radboud-universiteit in Nijmegen in de . Ze deed jarenlang onderzoek naar de verschillen tussen de twee volken. 'De Vlaming is, en dat horen ze natuurlijk niet graag, behoorlijk Frans', zegt ze. 'De hiërarchie en machtsafstand zijn in België veel groter. Bij een Albert Heijn gaat de filiaalchef gewoon achter de kassa zitten als het druk is. Dat zie ik een chef bij Delhaize niet zo gauw doen.' Communicatie-adviseur en 'Nederbelg' Evert van Wijk: 'Vlamingen hebben een enorm wantrouwen jegens Nederlanders. Een gezegde hier luidt: als een Ollander je niet bedrogen heeft, dan is hij het vergeten. In Nederland geldt het adagium: ik vertrouw je, totdat het tegendeel bewezen is. In België: ik wantrouw u totdat het tegendeel bewezen is.' 'Vlamingen zijn angsthazen', vindt emeritus hoogleraar Gerritsen. 'Ze spelen altijd op safe.' 'Het vermijden van onzekerheden, zie je ook terug op het voetbalveld,' meent Van Wijk. 'Ze gaan met z'n allen voor de goal liggen, maar vergeten dat je risico's moet nemen om te scoren. Nederlanders overdrijven daar juist in. Die willen mooi spelen, maar vergeten dat het draait om het resultaat.'
Bron(nen): Volkskrant