Een klein Amerikaans veilinghuis bood in september vorig jaar een schilderijtje aan. Het bladderde aan de randen en zat onder het vuil. Richtprijs? 800
dollar. Diverse handelaren in oude meesters waren er op de kijkdagen aan voorbijgelopen. Maar op 22 september hingen drie bieders aan de
telefoon, onder wie twee uit Europa, schrijft het NRC Handelsblad. Zij hadden gezien wat nog niemand was opgevallen: het ging om een Rembrandt. Het paneeltje werd ingezet op 250 dollar. Wat volgde was een spektakel van een kwartier, met tweehonderd biedingen. Vanuit de zaal belde een Italiaanse runner, iemand die voor kunsthandelaren op koopjes jaagt, bij 600.000 dollar naar Jan Six, van de Amsterdamse kunsthandel Jan Six Fine Art. "Jan, er is hier iets geks aan de hand.” Het was de Franse kunsthandelaar Talabardon & Gautier die er uiteindelijk met het schilderijtje vandoor ging. En die had het bij het rechte eind. Het bleek om een van de verloren gewaande paneeltjes van de vijf zintuigen te gaan die Rembrandt als 18- of 19-jarige maakte, zijn vroegst bekende werken. Zien, Horen en Voelen doken in de jaren dertig van de vorige eeuw al op. Ruiken kan nu aan de serie worden toegevoegd. Het vijfde paneeltje is nog steeds spoorloos.
Even later opende de kunsthandelaar in zijn auto een WhatsAppbericht met een detailfoto van het schilderij. Six: "Ik schrok me kleurenblind. Ik zag meteen: dit moest een Rembrandt zijn.” Six belde zijn Italiaanse runner onmiddellijk terug: "Kopen!” Hij was te laat; de veilingmeester had net afgehamerd op 870.000 dollar. Inclusief veilingkosten bedroeg de rekening voor de koper ruim 1 miljoen dollar.