AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen weken tientallen klachten ontvangen over energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM). Het bedrijf zou klanten tijdens telefoongesprekken agressief benaderen en hen onder druk zet om rekeningen te betalen, meldde de ACM.
"Dit terwijl deze klanten ook nog geld tegoed hebben van HEM. De ACM adviseert klanten van HEM die recht hebben op compensatie om zich niet onder druk te laten zetten. Betaal alleen als je een jaar- of eindafrekening hebt ontvangen waarop het geld dat je terug moet krijgen is verwerkt", aldus de toezichthouder. De ACM ontving ook klachten over agressieve incassopraktijken. "Er wordt gedreigd met hoge incassokosten of mensen krijgen te horen dat ze de volgende dag worden afgesloten als ze niet meteen betalen."
HEM staat onder verscherpt toezicht van de ACM. De energieleverancier kreeg eerder dit jaar een boete van ruim 1 miljoen euro van de ACM omdat het bedrijf zich schuldig had gemaakt aan agressieve handelspraktijken en misleiding bij telefonische verkoop.