Amsterdams personeel is lui, ongemotiveerd en onbeleefd. De klanttevredenheid en productiviteit liggen volgens ondernemers lager dan elders in Nederland. Dat schrijft het Parool. Topman Henk van der Kwast van de beursgenoteerde Stern Groep, het grootste autobedrijf van het land, raakte de laatste jaren naar eigen zeggen een 'fortuin' kwijt aan afvloeiingsregelingen voor nauwelijks vooruit te branden Amsterdammers. "En niemand die zich afvraagt of dat eigenlijk wel normaal is." "En zodra je kritiek durft te hebben, krijg je een grote bek. Je zou de cijfers eens moeten zien. De productiviteit en de klanttevredenheid liggen in Amsterdam en omgeving veel lager dan elders in Nederland. Service verlenen moet je prettig vinden, maar in Amsterdam wordt het kennelijk als een vernedering ervaren. In winkels word je weggekeken, in restaurants wordt het eten zo voor je neergekwakt. Waarom zijn er juist hier altijd problemen met taxi's?" Werkgeversorganisatie VNO-NCW onderkent het probleem: "Het geldt eigenlijk voor alle takken van sport, van de detailhandel en restaurants tot aan loketten van overheidsinstellingen toe," zegt Petra Tiel van VNO-NCW. "Terwijl voor ondernemers dat ene stapje extra, juist in deze tijd, het verschil kan maken. Consumenten zijn steeds mondiger geworden. Vrijwel alles kan tegenwoordig op internet worden besteld."