MÜNCHEN/STUTTGART(ANP/BLOOMBERG) - BMW en Mercedes-Benz hebben in het derde kwartaal van dit jaar flink minder auto's verkocht in China. De twee Duitse autofabrikanten kampen in de grootste automarkt ter wereld met een aanhoudende zwakke vraag naar luxewagens en elektrische voertuigen.
BMW verkocht tussen juli en september bijna 30 procent minder BMW's en Mini's in China. In zowel het eerste als het tweede kwartaal verkocht BMW nog 5 procent minder auto's in het land. Door de forse verkoopdaling in China zag BMW de totale autoverkopen in het afgelopen kwartaal met 13 procent dalen. Volgens BMW had een terugroepactie door problemen met de remsystemen ook een negatieve impact op de verkopen.
Concurrent Mercedes-Benz verkocht in het derde kwartaal 13 procent minder auto's in China, waarbij vooral de vraag naar dure modellen zoals de S-klasse en Maybach onder druk stond. Ook worden de nieuwste elektrische voertuigen van het bedrijf lauw ontvangen door consumenten in China. Daarnaast kiezen Chinese jongeren steeds vaker voor binnenlandse automerken, die vaak zijn uitgerust met geavanceerdere entertainmenttechnologie. De totale verkopen van Mercedes-Benz zakten in het afgelopen kwartaal met 12 procent.