Op 25 juli 2018 vielen de Facebook Inc. aandelen op de beurs om. Van een waarde van $ 217,50 naar een waarde van slechts $ 176,26. Een val van bijna 19%, waar een dag later pas het dieptepunt van de koers gehaald zou worden met een waarde net iets boven de $ 171. Hoewel Facebook nog altijd in de lift zit, vielen de cijfers van het tweede kwartaal tegen: de prognose van de analisten werd op meerdere vlakken niet gehaald. Zo had Facebook 1,47 miljard gebruikers die dagelijks actief zijn in tegenstelling tot de voorspelling van 1.48 miljard. Ook vielen de inkomsten tegen: een slordige $ 13.2 miljard in plaats van de $ 13.3 miljard die door de analisten neergelegd was. Facebook is het eerste bedrijf dat na het presenteren van de (wat verplicht is voor beursgenoteerde bedrijven) meer dan verliest in een dag tijd op de beurs. Het gevolg is dat de voorspellingen over de aandelen nu ook direct lager bijgesteld zijn. Dit heeft veel te maken met de ontwikkelingen van het afgelopen half jaar. De betere bescherming van persoonsgegevens heeft Facebook geen goed gedaan: Zuckerberg werd meer dan 10 uur op rij ondervraagd door het Amerikaanse congres. Ook zorgde het inhoudsbeleid van Facebook voor ophef. In Myanmar en . De nieuwe wetten rond de bescherming van persoonsgegevens heeft ervoor gezorgd dat mensen minder gebruikmaken van Facebook en zorgt tegelijkertijd voor een terugloop van de inkomsten. Of dit een echt probleem gaat blijken in de toekomst is nog maar de vraag. Dat een teruglopend aantal actieve gebruikers van 11% binnen een jaar tijd wél een groot probleem is voor het bedrijf, dat is duidelijk. Facebook is op dit moment echter nog steeds een van de grootste platformen ter wereld en heeft daarnaast uiteraard ook WhatsApp, Messenger en Instagram nog in de broekzak zitten met meer dan een miljard gebruikers. Net als veel andere bedrijven zal ook Facebook de kwartaalcijfers voor het derde kwartaal met spanning tegemoetzien. Veel analisten en investeerders wachten deze kwartaalcijfers af om te kijken hoe de situatie bij Facebook nou écht in elkaar steekt en of er chronische problemen zijn ontstaan. Wat duidelijk is, is dat Zuckerberg in januari al aangegeven heeft dat de opzet van Facebook aangepast wordt met meer relevante inhoud op de tijdlijnen van de gebruikers om deze gebruikers zo langer op Facebook te houden. De content die gedeeld wordt door vrienden en familieleden zal daarin een belangrijke rol spelen. Op die manier moet de loyaliteit van de gebruikers weer verhoogd worden. Daarnaast rekent Facebook op een verdere toename van de inkomsten via de mobiele gebruikers. Het tweede kwartaal van 2017 liet een inkomstpercentage van 87% zien op het mobiele vlak, dit jaar was dit al 91%. Door verdere ontwikkelingen door te voeren, met name op het gebied van de gebruikservaring van de mobiele gebruiker, wil Facebook de gebruikers en de inkomsten terugwinnen die het in het tweede kwartaal van 2018 verloren zijn.