Opmerkelijke primeur van het Belgische . Door een programmeerfout in de boordcomputer van de
Fyra weet de trein soms niet of hij voor- of achteruit moet rijden. Dat is een van de opvallende conclusies in het toonaangevende vakblad De Ingenieur. Het blad heeft een doorlichting gemaakt van alle problemen. Dat zijn er heel veel. De medewerkers van het technologievakblad beweren dat het zeker nog een jaar zal duren voor de reiziger weer een rijdende Fyra zal zien. Een groot probleem ligt bij de grensovergang van België met Nederland. Als de Fyra de grens nadert, belt de boordcomputer automatisch in op het Nederlandse netwerk. Als de Fyra-boordcomputer na 30 seconden geen verbinding kan maken met het Nederlandse netwerk valt de motor van de trein uit. Volgens het vakblad zit er in de Fyra een verouderde boordcomputer van de Thalys. Die is intussen in de Franse trein al lang vervangen. Bij de Italiaanse hogesnelheidstrein loopt dat ontwikkelingsproces vertraging op. Het tweede grote probleem is dat de trein vaak niet weet of hij voor- of achteruit moet rijden. Dat komt door een programmeerfout in de boordcomputer. De fout duikt op als de trein over een baken in de sporen rijdt. Zo’n baken geeft ook informatie door over de locatie van de trein. Sensoren in het spoor detecteren dan of een bepaald rijpad vrij is.