De aloude sollicitatiegesprekken en motivatiebrieven, binnenkort behoren ze waarschijnlijk tot het verleden, want ook op dit vlak slaat de digitalisering toe. Unilever is een voorloper: het bedrijf werft jonge mensen alleen nog
digitaal. "Dit is niet zomaar een dingetje. Meer bedrijven zetten stappen in die richting. Werkgevers als Hunkemöller, Hema en Ikea gebruiken bijvoorbeeld alleen nog maar video-sollicitaties om nieuwe verkopers te vinden," weet loopbaandeskundige Aaltje Vincent. In een video-sollicitatie vertellen kandidaten in een filmpje van hoogstens een minuut wie ze zijn en wat hen geschikt maakt voor de functie. Studenten die een traineeship bij Unilever willen volgen, moeten eerst slagen voor enkele online games en een video-interview. Het enige dat niet digitaal gebeurt, is het eindgesprek. Het digitaal solliciteren heeft veel voordelen. Het kost veel minder tijd en geld. Een sollicitatieprocedure duurt bij Unilever nu geen vier maanden meer maar slechts twee weken. Bovendien is de verwachting dat zo wordt voorkomen dat recruiters vooroordelen hebben over kandidaten. Het is in principe een eerlijkere manier van selecteren. Vincent noemt het een goede ontwikkeling: het levert niet zozeer de beste sollicitant op als wel de beste kandidaat. Daarnaast kost een digitale sollicitatie meer moeite. "Mensen reageren dus alleen als zij echt geïnteresseerd zijn."