De Volkskrant heeft weer zijn lezers op pad gestuurd om in hun woonplaats een cappuccino te bestellen op het terras. Op die ingenieuze wijze komt de krant achter de werkelijke prijsstijging en achter de regionale verschillen.
- De inflatie in Nederland heeft het kopje koffie op het terras relatief gespaard. Terwijl de prijzen in de supermarkt, voor allerlei maandelijkse abonnementen en voor energiecontracten allemaal met dubbele cijfers zijn gestegen in het afgelopen jaar, heeft de prijs van een kop cappuccino in de horeca in dezelfde periode een gematigde stijging doorgemaakt.
- Een standaard cappuccino in een café in Nederland is in twaalf maanden tijd met 8 procent gestegen naar 3,25 euro, volgens onderzoek van de Volkskrant in samenwerking met data- en analysebureau Tapp naar de prijzen van cappuccino in de horeca in Nederland. Waar 3 euro voldoende was in 2022, is de gemiddelde prijs in Nederland nu een kwartje hoger.
- Ter vergelijking: levensmiddelen in de supermarkt kosten gemiddeld ruim 10 procent meer dan een jaar geleden. Maandelijkse energiekosten voor burgers zijn 37 procent hoger dan een jaar geleden. En de abonnementsprijs voor bijvoorbeeld Spotify zal binnenkort met ongeveer 20 procent stijgen na andere streamingdiensten.
- Met de gematigde prijsstijging maken horecaondernemers weer iets goed van het gat dat kort na coronatijd ontstond. Toen inflatie nog heel laag was - 2 procent - verhoogden ondernemers elk jaar de prijs met 6 procent. Nu blijven ze achter bij inflatie.
- De prijsstijging van 8 procent komt dus bovenop de stijging die horecabedrijven al hebben doorgevoerd in 2022. In twee jaar tijd is de prijs met meer dan 13 procent gestegen, van 2,87 euro naar 3,26 euro. Ook over twee jaar gemeten blijft de prijsstijging voor cappuccino nog iets achter bij de gemiddelde inflatie die in twee jaar tijd in Nederland 14,7 procent bedroeg. Kortom, koffie op het terras wordt weliswaar duurder, maar consumenten zien prijzen iets sneller stijgen in winkels.
- Dezelfde gematigde prijsstijging is ook te zien bij andere dranken vorig jaar, zegt Meike Nederstigt van Tapp. Bier, cola en mineraalwater stegen ook allemaal tussen de 7 en 8 procent, volgens data. “Ons vermoeden is dat ondernemers enigszins terughoudend zijn met het verhogen van prijzen omdat er vorig jaar ook al een flinke stijging is geweest. Het is ook niet ondenkbaar dat ondernemers huiverig zijn dat het verschil tussen thuis en horeca te groot wordt.” De psychologie van prijs speelt ook een rol; ondernemers zijn bang om bepaalde drempelprijzen (3,50 of 4 euro) te passeren.
- Het is voor het tweede jaar dat de Volkskrant onderzoek doet naar de prijs van cappuccino en daarbij ook specifiek kijkt naar regionale prijsverschillen.
Bron(nen): De Volkskrant