Boy Bastiaan (24) studeerde vorig jaar in maart af aan de Hogeschool Amsterdam met zijn concept Sex Essentials. ‘Het project was gericht op de toenemende experimentele benadering van seks onder millennials,’ vertelt hij aan het blad van de opleiding. Het resultaat was een productlijn met seksartikelen die in gewone kledingwinkels verkocht zouden worden. Op de foto´s is te zien wat je je daarbij moet voorstellen. Seksartikelen in een ´gewone'winkel en dan heel goed vormgegeven, was het mooie idee. Zijn opgewekte ontwerpen kwamen terecht bij de winkelketen Weekday. Die vonden het heel tof. ‘THANK YOU FOR THIS! Wow, I am so impressed... ...,´ schreef een bobo van het bedrijf. ‘Big hugs for your friend,’ kreeg Boy Bastiaan te lezen. ‘Geweldig dat mijn idee zo ontvangen wordt,’ dacht hij naïef. Hij hoorde niks meer. Maar Weekday zat niet stil. En ineens lagen zijn Sex Essentials in de schappen van Weekday. Hij zag dat het bedrijf zijn ontwerp heel verdienstelijk had nagemaakt. En kan dat zomaar? René van de Velde, het hoofd van de opleiding waar Boy Bastiaan studeerde: ‘Ze hoeven maar zeven dingen te veranderen aan het ontwerp en dan heb je geen argument meer.’ ‘Ze hebben mijn creativiteit verkracht. Maar juridisch heb ik geen poot om op te staan,’ zegt Boy Bastiaan. ‘Maar Weekday is echt niet blij dat ze op deze manier onder de aandacht komen. Mensen pikken dit soort dingen niet meer,’ denkt hij. Publiciteit helpt tegen gebrek aan fatsoen. Waarvan akte.