Boeing werd in het voorjaar van 2011 geconfronteerd met een naderende ramp. American Airlines, altijd klant van Boeing, stond op het punt honderden nieuwe, zuinige jets van 's werelds andere grote vliegtuigfabrikant, Airbus te bestellen. Airbus had een zuinig toestel ontwikkeld. Boeing niet. En na American Airlines zouden talloze maatschappijen volgen en Boeing inruilen voor Airbus. Dat mocht niet. En dus sloeg Boeing het ontwikkelen van een nieuw toestel over: dat zou minstens 10 jaar duren. In plaats daarvan besloot het zijn werkpaard 737 te vernieuwen, met de belofte dat het vliegtuig in zes jaar zou worden uitgevoerd. De 737 Max werd ongeveer drie maanden later geboren. Het moest allemaal zo snel dat Boeing van Airbus zou winnen. Die haast heeft vermoedelijk ruim 300 mensen het leven gekost en de reputatie van Boeing blijvend beschadigd. Want de ontwerpers van de Max werden opgejaagd, ontdekte de New York Times. Ontwerpfases moesten twee maal sneller dan anders. Er waren strakke deadlines en er werd personeel van andere afdelingen gehaald om tijd te winnen. "De tijdlijn was extreem teruggebracht," zegt een ingenieur, tegen The Times. "Het was go, go, go." Een technicus die de bedrading op de Max assembleert, zegt dat ontwerpers in de eerste maanden slordige blauwdrukken aan hem leverden. Hij kreeg te horen dat de instructies voor de bedrading later in het proces zouden worden geschoond. In die haast is mogelijk, waarschijnlijk, iets fataals over het hoofd gezien. Boeing heeft de afgelopen jaren gewonnen van Airbus. Maar dat zal de komende jaren anders zijn. En die 300 mensen blijven dood.