Tot nu toe merkte je de inflatie vooral aan de benzinepomp en de energierekening, maar langzaam worden ook andere zaken duurder. Zoals koffie: de bonen verdubbelden in een jaar tijd in prijs.
Koffie- en theebedrijf Simon Lévelt verhoogde de prijzen in de speciaalzaken al met 8 procent, zegt directeur Bert Jongsma
tegen de NOS. "En we berekenen nu nog niet alle kostenstijgingen door aan de klant." Volgens Jongsma heeft dat te maken met de gestegen energieprijzen. "We gebruiken veel gas in onze roosterinstallatie. Een groene koffieboon moet flink opgewarmd worden om een mooie geroosterde boon te krijgen." En het vervoer van koffiebonen uit Brazilië is flink in prijs gestegen. "Zeetransport is tot vier keer zo duur geworden."
De hogere prijzen hebben deels te maken met een omhooggeschoten consumptie na een terugval in de coronacrisis. Voor koffiebonen geldt ook nog een verwachte tegenvallende oogst in Brazilië, waar de meeste bonen vandaan komen. Omdat koffiebedrijven hun bonen lang van tevoren inkopen, zullen de prijzen nu nog niet hard stijgen. "Maar op een gegeven moment moeten bedrijven toch opnieuw inkopen, en dat zal tegen een hogere prijs moeten."