Sommige schappen in de supermarkt blijven leeg. Dat komt doordat leveranciers hogere prijzen rekenen die supermarkten weigeren te betalen.
Bij Jumbo waren tijdelijk geen producten van Kellog's verkrijgbaar, online supermarkt Picnic leverde geen Lay's-chips en Nestlé bracht geen Maggi en KitKat meer naar Albert Heijn vanwege onenigheid over de prijs.
Prijsonderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten keren jaarlijks terug. Meestal gaan de nieuwe prijzen dan per 1 januari in, maar het gesteggel is nu erger dan anders door oplopende kosten. Leveranciers zijn meer geld kwijt aan transport, energie en grondstoffen.
Maar supermarkten willen die hogere kosten niet allemaal doorrekenen aan de klant, omdat die toch al meer kwijt is door de hoge inflatie. Ze zijn bang daarmee klanten weg te jagen.
Daardoor duren de onderhandelingen wat langer dan anders. Het gaat ook niet om tienden van procenten maar om hele procenten. Over zo'n 10 tot 15 procent van de producten zijn de onderhandelaars het nog niet eens.