Mediahuis houdt resultaten stabiel dankzij digitale abonnees

Economie
door anp
donderdag, 27 februari 2025 om 9:20
bijgewerkt om donderdag, 27 februari 2025 om 10:20
anp270225087 1

ANTWERPEN (ANP) - De Belgische uitgever Mediahuis, het bedrijf achter kranten als De Telegraaf en NRC, heeft de omzet en het resultaat afgelopen jaar stabiel gehouden. De mediagroep compenseerde de afname van het aantal abonnementen op gedrukte kranten met een aanhoudende groei van digitale abonnementen.

De omzet bedroeg in 2024 ruim 1,2 miljard euro en het operationele resultaat bleef eveneens vrijwel stabiel op 151 miljoen euro. Topman Gert Ysebaert sprak van een jaar vol uitdagingen voor de mediasector, met veel economische en geopolitieke onzekerheden. Ook wees hij op de toenemende polarisering in de samenleving en de steeds grotere rol van kunstmatige intelligentie.

Digitale abonnementen zijn volgens de topman duidelijk de drijvende kracht achter de mediagroep, zeker nu de distributie van papieren kranten complexer en duurder wordt. Mediahuis hield het totale aantal abonnees stabiel op 1,8 miljoen. Inmiddels leest meer dan de helft van de Mediahuis-abonnees digitaal. Bij NRC is dat 80 procent en bij De Telegraaf 59 procent. Samen met De Standaard (64 procent) lopen deze kranten volgens Mediahuis voorop in de overgang naar digitaal.