Nederlandse bedrijven blijven inclusief, anders dan in de VS

Economie
door anp
woensdag, 28 augustus 2024 om 13:58
anp280824191 1

DEN HAAG (ANP) - VNO-NCW verwacht niet dat Nederlandse bedrijven hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit zullen staken, zoals momenteel gebeurt in de Verenigde Staten. "Deze ontwikkeling herkennen wij niet in Nederland. Bedrijven zijn hier breed bezig met diversiteit en inclusiviteit en werken hier ook actief aan", zegt een woordvoerder van de werkgeversorganisatie tegen het ANP.

Volgens hem doen veel bedrijven in Nederland inspanningen op het gebied van bijvoorbeeld gendergelijkheid. "Daarbij maken bedrijven actieplannen voor meer vrouwen in de top en de subtop van bedrijven. Ook zien we dat veel bedrijven en ook cao's aandacht hebben voor inclusiviteit en diversiteit, bijvoorbeeld met flexibiliteit in religieuze feestdagen", stelt de zegsman van VNO-NCW. "Een sociaal en inclusief Nederland is ook een van de pijlers van onze visie Naar een sterker NL", vervolgt hij.

In de VS zijn een aantal grote bedrijven recent gestopt met verschillende initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit. Dit gebeurde na kritiek van activisten op bedrijven die dit woke beleid promoten. Het gaat om onder andere de Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe's, whiskymaker Brown-Forman, bekend van het merk Jack Daniel's, motorfabrikant Harley-Davidson en de maker van landbouwmachines Deere.

Jaarlijkse beoordeling

Zo nemen Lowe's en Harley niet langer deel aan een jaarlijkse beoordeling voor lhbti-acceptatie door de belangenorganisatie Human Rights Campaign. Ook worden verschillende werknemersgroepen die diverse medewerkers vertegenwoordigen, bijvoorbeeld op grond van afkomst, samengevoegd in één overkoepelende organisatie.

De bedrijven schroefden hun beleid op dit vlak terug na een campagne van de bekende activist Robby Starbuck tegen 'woke' bedrijven. De terugtrekking maakt deel uit van een bredere tegenreactie in het bedrijfsleven, waardoor bedrijven hun programma's van de afgelopen jaren heroverwegen. "Het is tijd om van deze beleidsregels af te stappen en weer neutraliteit en gezond verstand terug te brengen in het bedrijfsleven", zei activist Starbuck eerder.