De communicatieafdelingen van sommige winkelketens draaien overuren: de ene na de andere mail valt in je spambox. Zelf denken ze misschien dat het werkt, maar experts denken daar anders over.
Een verslaggever van RTL Nieuws kreeg in een maand tijd veertien mails van Rituals, Sissy Boy stuurde er ondertussen dertien naar een collega. Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar vindt het veel te veel en ziet er weinig brood in. "Het werkt negatief. Mensen openen bij dergelijke overkill de mails niet meer of het wekt zoveel irritatie op dat ze zich afmelden voor de nieuwsbrief. Dat ben je die klant helemaal kwijt. Zo'n mail met een terugblik op 2023, dat is gewoon bagger."
Onderzoek naar hoeveel mensen een nieuwsbrief openen wijst uit dat zo'n 30 procent het bericht nog wel aanklikt, maar dat slechts 1 procent doorklikt op een linkje in de nieuwsbrief. "Als je alleen iets stuurt als je de klant echt iets persoonlijks te melden hebt, zullen veel meer mensen doorklikken", zegt Molenaar.
Bas Donkers, hoogleraar marketingresearch bij de Erasmus Universiteit, merkt wel op dat maar weinig mensen zich uitschrijven voor een nieuwsbrief. "Twee jaar geleden hebben we samen met een groep studenten onderzoek gedaan bij een commerciële partij. Hieruit bleek dat als mensen zich na de eerste tien mails niet meer uitschreven, de kans dat ze dat alsnog deden klein is", zegt hij bij RTL Nieuws.
Bovendien kost een nieuwsbrief maar weinig dus is het misschien niet zo erg dat maar 1 procent doorklikt. "Tv-reclames zijn bijvoorbeeld veel duurder en dan weet je niet eens of mensen naar aanleiding van die reclame naar je (web)winkel komen", vertelt Donkers.