Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter voor het klimaat en de gezondheid dan auto’s met een benzinemotor. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een internationale test waarin allerlei auto’s zijn beoordeeld op verbruik en schadelijke uitstoot.
Uit de test komt naar voren dat plug-inhybrideauto’s, waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een elektrische motor, niet altijd beter scoren op duurzaamheid. De verschillen in de resultaten zijn soms gedeeltelijk te verklaren door gewicht en aerodynamica. Daarnaast hebben sommige fabrikanten vooral bij auto's met een brandstofmotor de motortechniek beter voor elkaar. Er is veel winst te behalen met een goed motorontwerp en een uitlaatgas-nabehandeling, aldus de onderzoekers.
Opvallend volgens de Consumentenbond zijn de goede scores van een aantal conventionele auto's. Zo krijgen de Volkswagen Golf 1.5 TSI (benzine) en Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (diesel) beide een goede beoordeling omdat het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen door deze auto’s relatief laag zijn.
De test werd uitgevoerd in het kader van het Green NCAP-programma. Daarbij werken Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten samen om auto’s te vergelijken op duurzaamheid.