Douwe Egberts had bij de ontwikkeling van de Senseo uitgerekend dat er minstens 7,5 gram in de koffiepads moest om behoorlijke koffie te krijgen. Maar de afgelopen jaren zat er slechts 7 gram in, ruim minder dan het minimum. Dat was beleid om de winst van Sara Lee, de eigenaar van DE, op te kloppen. DE is nu weer zelfstandig en nu gaat er weer 7,5 gram in de pads. Dat zegt bestuursvoorzitter Michiel Herkemij in een interview dat zaterdag in de Volkskrant staat. Volgens Herkemij was er in de jaren onder Sara Lee sprake van 'schromelijke verwaarlozing en onderinvestering'. Herkemij vindt dat sinds DE in 2001 bij Sara Lee is gekomen, er veel te weinig is geïnvesteerd. 'In 2001 is de Senseo op de markt gebracht. Sindsdien is er geen klap meer gebeurd. In de afgelopen 10 jaar groeiden we alleen omdat de prijzen stegen, maar onze marktaandelen daalden alleen maar.' In een interview met de Volkskrant zegt de baas van DE dat het niet langer gaat om het maximeren van de winst, maar om het maximeren van de koffie ervaring. Daarom komen ook de ouderwetse commercials weer terug, met als motto 'het aroma komt je tegemoet'.