Het is ironisch als het niet zo treurig zou zijn: t-shirts die worden verkocht om geld op te halen voor een campagne voor gendergelijkheid worden gemaakt in een fabriek in Bangladesh waar vrouwen nog geen 40 cent per uur verdienen. Ze worden bovendien uitgescholden en lastig gevallen, blijkt uit onderzoek van The Guardian. De Spice Girls verkopen de shirts tijdens hun nieuwe toer. Op de voorkant staat en op de achterkant . De veelal vrouwelijke arbeiders, die de shirts in elkaar zetten, worden gedwongen tot werkdagen van 16 uur. Hun bazen noemen hen onder meer 'hoerendochters' als ze de productiedoelen niet halen. De t-shirts, die zouden zijn ontworpen door de Spice Girls zelf, kosten ongeveer 21 euro. Daarvan gaat zo'n 13 euro naar de campagne van Comic Relief, die gelijkheid voor vrouwen nastreeft. Toen de meidengroep de samenwerking met het goede doel aankondigde, zeiden ze dat het doel belangrijk was voor hen, omdat "gelijkheid en de kracht van het volk altijd aan de basis lag van de band". Maar een van de fabrieksarbeiders zegt nu in de media: "We krijgen niet genoeg betaald en we werken onder inhumane omstandigheden." De vrouwen in de fabriek verdienen veel minder dan nodig is om van te kunnen leven in Bangladesh. Ze werken voor minder dan 40 cent per uur en maken 54-urige werkweken. De arbeiders worden bovendien gedwongen om over te werken om 'onmogelijke' productiedoelen te halen, waardoor ze soms tot middernacht bezig zijn. Wie de doelen niet haalt, wordt uitgescholden.