Vrijheid is een groot goed. Daar kunnen callcentermedewerkers over mee praten. Hun werkgever houdt namelijk bij hoe lang ze op het toilet zitten. Doen ze er te lang over dan krijgen ze minder loon. De FNV trekt aan de bel. In Nederland werken zo'n 130.000 mensen bij een callcenter. Bij het overgrote deel van hen wordt precies bijgehouden hoe lang ze pauze nemen. "Medewerkers moeten uitloggen met een code, zo weet de werkgever precies hoeveel minuten per dag je op de toilet zit,” aldus vakbondsbestuurder Elly Heemskerk. Je wordt per kwartier uitbetaald dus te lange 'biopauzes' oftewel toiletbezoekjes worden dan verrekend met je salaris. "De tijd die je op het toilet besteedt, wordt gemeten”, bevestigt een medewerker anoniem aan het AD. "We mogen tien minuten per dag naar de wc. Op zich is dat wel toereikend als je ook tijdens je lunchpauze naar het toilet gaat, maar stel dat je een blaasontsteking hebt en toch de moeite neemt om naar je werk te komen? Het feit dat dit bestaat, voelt alsof het een kleuterklas is.” Oud-callcentermedewerker Cindy Hempenius vertelt dat er in haar callcenter zelfs gewerkt werd met een plasketting. Zo konden er niet te veel mensen tegelijk naar de wc. "Het doet iets met de betrokkenheid bij het bedrijf want je voelt je niet volwassen en volwaardig behandeld." Wettelijk is er niets geregeld over toiletpauzes. Kennelijk is dat wel nodig.