De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Van Moof was twee jaar uit de lucht omdat het bedrijf failliet ging. Oorzaak: geweldige markteting, maar niet zulke goede fietsen.
Nu is Van Moof er weer. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.
Wertheimer meldt in een verklaring dat de producten en technologieën van VanMoof de afgelopen tijd zijn geanalyseerd en geëvalueerd. Met de uitkomsten daarvan zijn de nieuwe fietsen "vanaf de grond opgebouwd".
Volgens Bright is de nieuwe Van Moof achterhaald en te duur. Het technisch ontwerp is van een paar jaar geleden. Zo moet je nog handmatig schakelen, terwijl dat bij andere merken achterhaald is. De afgelopen twee jaar gebeurde niet veel bij Van Moof, vanwege het faillisement en dus worden nu modellen gelanceerd die al twee jaar geleden waren ontwwikkeld. En dat kun je merken. 'De rest van de industrie is vooruit gegaan, Van Moof niet.' En dan moet je er ook nog 3200 euro voor betalen. Veel te duur, meent Bright. Bij andere merken krijg je voor 3200 meer fiets. Te duur dus, voor een gedateerde fiets.
Maar VanMoof heeft zich niet enkel gefocust op de verkoop van nieuwe fietsen. Zo meldde de onderneming vorige maand al haar werkwijze grondig aan te passen. Het bedrijf, dat in problemen kwam omdat het alle reparatiewerkzaamheden voor eigen rekening nam, besteedt dit nu uit aan derden. VanMoof werkt hiervoor samen met fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.
De topman zegt ten slotte dat hij er zich van bewust is "dat de komende jaren in het teken zullen staan van het herwinnen van het vertrouwen".