Hoe goed het ook is om meer vrouwen aan de top te hebben, aandeelhouders houden er niet van. De aandelen van bedrijven zakken zodra er een vrouw in het bestuur wordt aangesteld. Dat effect houdt twee jaar aan. Daarover schrijft Trouw.
Uit onderzoek van Isabelle Solal en Kaisa Snellman van de Franse managementopleiding Insead onder 1.644 beursgenoteerde bedrijven blijkt dat voor elke vrouw die aan de top wordt aangesteld de waarde van het bedrijf met 2,3 procent daalt. Voert het bedrijf nadrukkelijk een sociaal beleid dan zorgt een extra vrouw in het bestuur zelfs voor een waardedaling van 6 procent.
Het heeft niets te maken met de daadwerkelijke prestaties van de vrouw of het bedrijf, maar alles met de beeldvorming bij aandeelhouders. Er is namelijk geen relatie tussen de winstgevendheid van een onderneming en het geslacht van de CEO stellen de Franse onderzoekers. Volgens hen geeft de aanstelling van een topvrouw het signaal af dat een bedrijf sociale doelen belangrijker vindt dan winstmaximalisatie, waardoor de aandelen zakken. Aandeelhouders denken dus nog steeds dat een vrouw aan de top is aangesteld om sociale redenen en niet vanwege haar capaciteiten.