In het bedrijfsleven is het vrij gebruikelijk om werknemers een bonus toe te kennen als ze bepaalde doelen behalen. Toch is dat helemaal niet zo effectief als het lijkt, concludeert organisatiepsycholoog Kilian Wawoe in het AD. Een bonus werkt vooral goed bij simpele taken blijkt uit onderzoek. Het hangt er namelijk vanaf wat je kan en wil. Neem bijvoorbeeld het plukken van appels. Je wil meer appels plukken, omdat je dan meer geld krijgt. Je kunt het ook, omdat het een simpel klusje is. De kwaliteit van de appels zal er niet onder leiden als jij er meer plukt. Een bonus is dan dus een goed idee. Het punt is dat een bonus vooral wordt gebruikt bij ingewikkeldere taken, zoals het verstrekken van leningen door een bankier. Hij zal er meer gaan verstrekken als hij een bonus krijgt, maar die leningen zullen dan slechter worden, omdat het werk niet veel sneller kan. De bankier zal fouten gaan maken. "Als de taak lastig is, en er is bekwaamheid voor nodig om de taak uit te voeren, zal de financiële prikkel juist averechts werken’’, aldus Wawoe. Mensen willen wel sneller, maar kunnen dat niet. Daardoor krijgen ze last van stress. "Als de opdracht te lastig is, leidt een bonus voornamelijk tot stress en slechte prestaties,’’ besluit de psycholoog.