Net nu de detailhandel hun winst moet zien binnen te slepen in de drukste periode van het jaar, lokken grote winkelketens de klanten door enorm te stunten met prijzen. Speelgoed bij Wehkamp is 20% goedkoper, Blokker, Intertoys en Bart Smit hanteren kortingen van 15% en Bol.com spant de kroon met hun reducties tot 60%. Volgens retailexperts is er sprake van totale paniek en zitten winkels in zwaar weer. Winkels zouden dit namelijk niet doen uit luxe maar omdat de omzet onder zware druk staat. "Terwijl het nu tijd is om het geld te verdienen, raken ketens volledig in paniek. De reserves zijn bij veel ondernemingen volledig uitgeput en er zijn geen lichtpuntjes. Ze tuimelen over elkaar heen met hun kortingen en de consument is de lachende derde." Volgens de woordvoerder van Bart Smit, Intertoys en Blokker zijn de novemberkortingen normaal en doen ze dit ieder jaar. Bol.com zegt te reageren op de klant, die al weken aan het rondkijken zou zijn. "Er wordt rondgekeken om inspiratie op te doen voor cadeautjes, maar ook naar een goede prijs. De pre-sale wil consumenten bereiken die op basis van prijs de keuze maken waar ze hun sinterklaasinkopen doen," zegt Marjolein Verkerk. Volgens detailhandelexperts wil Bol.com de decemberslag winnen. "Dat kan eigenlijk alleen door fikse korting te geven." Naar verluidt zou de komst van het Amerikaanse Amazon er ook wat mee te maken hebben. Hun komst kan een strop zijn voor veel winkels. Ook Alibaba komt naar Nederland, de Chinese Marktplaats. De kortingen zouden een logische uiting van onrust zijn. Wie ervan wil profiteren moet niet gaan zitten wachten tot de prijzen nog verder dalen. Een retailer: "Je zult zien dat als de vraag toeneemt, dus hoe dichter bij 5 december, hoe minder de korting wordt."
Bron(nen): AD