Elektrische auto's veroorzaken weliswaar veel minder CO2-uitstoot dan gewone auto's, maar ze produceren wel bijna evenveel fijn stof. Elektrische auto's zijn namelijk vanwege de batterijen zwaarder dan benzine-auto's. Daardoor slijten de remmen, de banden en het wegdek sneller en dat zou leiden tot haast even grote hoeveelheden fijn stof. Dat zegt althans Bruno van Zeebroeck van onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven, een spin-off van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij combineerde voor het onderzoek internationale literatuur en eigen data. Daaruit kwam verder naar voren dat ook het verschil met dieselauto's kleiner is dan gedacht. 'Mogen we van de overheid verwachten dat ze de elektrische auto fiscaal stimuleert, gezien de beperkte milieuwinst', vraagt Van Zeebroeck zich af. 'Als we louter naar fijn stof kijken, heeft het weinig zin om veel geld te investeren in de aanschaf van een elektrische auto. Bovendien lossen elektrische wagens het fileprobleem niet op en nemen ze in de stad evenveel schaarse ruimte in beslag.'