Een veelbesproken
film en niet alleen omdat hij een Gouden Palm won in Cannes. Ophef ontstond omdat de Frans-Tunesische regisseur Abdellatif Kechiche zich zou hebben gedragen als een slavendrijver, aldus actrice Léa Seydoux (Emma). Gênant waren de opnames voor de expliciete seksscènes, die 10 dagen zouden hebben geduurd. Julie Maroh, tekenares van de graphic novel waarop de film is gebaseerd, bestempelde de inmiddels beruchte - bijna 10 minuten durende - seksscène als 'porno' en 'gevaarlijk': 'dit is homoseksuele seks zoals enkel een heteroseksueel het kan bedenken, of beoefenen.' Film- en literatuurwetenschapper Yasco Horsman van de Universiteit Leiden plaatst de film in de context van voyeurisme en de 'male gaze'. Volgens Manohla Dargis van lijkt het alsof 40 jaar feministische filmkritiek aan Kechiche voorbij is gegaan als hij het publiek onbekommerd laat gluren naar jonge meisjeslichamen. De vraag die zich opdringt is: zou de film ook zoveel ophef veroorzaakt hebben als het om een heteroseksueel stel ging? Een advies: laat je niet afleiden door de vraag of de seks wel klopt. De film toont op sublieme wijze de complexiteit en intensiteit van een eerste grote
liefde. Dat die toevallig homoseksueel van aard is, doet er eigenlijk niet zoveel toe. - 5 sterren - 'Het komen en gaan van een eerste grote liefde is nog nooit zo intiem verfilmd' - 5 sterren - 'Beide actrices zijn subliem' - 5 sterren - 'Adembenemende ode aan de jeugd, de liefde en het leven' - 4 sterren - 'De drie uur van La vie d'Adèle vliegen voorbij en doen verlangen naar meer'