Het IPCC-rapport roept op tot actie, en wel nu. Dat geldt in eerste instantie voor beleidsmakers die de uitstoot van bedrijven aan banden moeten leggen. "Als je met kerst een kalkoen vraagt hoe die opgegeten wil worden, dan gaat die dat niet zeggen."
Dat zegt Rick van der Ploeg, hoogleraar environmental economics aan de Universiteit van Amsterdam
tegen de NOS. "Je moet een CO2-prijs gaan instellen en sommige dingen gaan verbieden, zoals fossiele brandstofvoertuigen. Dan weet iedereen dat en wordt er ook niet meer geïnvesteerd in de verkeerde dingen."
"Bedrijven met een businessmodel gebaseerd op fossiele brandstoffen moeten zich achter de oren gaan krabben", zegt hij nog. "Dat worden zombies."
Minder consumerenDe groene stappen die tot nu toe zijn gezet, worden vaak teniet gedaan door de groeiende welvaart. Ruud van den Brink van onderzoeksinstituut TNO noemt bijvoorbeeld de auto-industrie. "Auto's zijn zuiniger geworden, maar ook groter en mensen zijn meer gaan rijden. De totale uitstoot is dus toegenomen. We proberen het wel, maar het groeitempo kan het niet bijhouden."
Daarom moeten niet alleen bedrijven, maar ook consumenten hun best gaan doen. Van den Brink: "Uit ons onderzoek komt naar voren dat het heel erg helpt als er ook minder geconsumeerd wordt. Dus niet alleen energie besparen, maar ook echt minder producten afnemen."