Natuurlijk vindt H&M-topman Karl-Johan Persson het serieus dat de mensheid zijn eigen leefmilieu bijna heeft vernietigd. Maar dat die zorgen tot lagere verkopen bij H&M leiden vindt hij gevaarlijk, Een groot aantal protesten wil dat de burger niet langer bepaalde acties onderneemt,’ zegt Persson (44). ‘De beweging wil dat het publiek stopt met consumeren. Dat
kan inderdaad impact hebben op het leefmilieu, maar daarentegen moet men rekening houden met vreselijke sociale gevolgen.’ Want als bedrijven als H&M minder verkopen loopt de economische groei gevaar, zegt hij. En wat dan?
Bedrijven als H&M maken goedkope kleding, zodat consumenten vaak kopen en veel weggooien. Om de kleding goedkoop te houden worden vervuilende productieprocessen gebruikt en mensen gedwongen tegen extreem lage lonen te werken. De kledingindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde broeikasemissies en verbruikt meer energie dan luchtvaart en scheepvaart gecombineerd, volgens de VN.