Coca-cola Life komt naar Europa. Het is de eerste nieuwe Coca-cola in acht jaar. Life is deels gezoet met gewone
suiker en deels met Stevia. Het nieuwe drankje in een fris groen blikje moet Coca-cola een gezonder imago geven. Afgelopen jaar kwam Coke Life op de markt in Argentinië en Chili. Deze herfst is Groot-Brittannië aan de beurt. Coca-cola Life is geen light drankje. Het bevat nog altijd veel suiker en 89 calorieën per blikje, maar dat is toch een stuk minder dan de 140 calorieën in een normaal blikje cola. De frisdrankfabrikant ziet al negen jaar lang de omzet gestaag dalen, maar het afgelopen jaar ging het wel heel snel: er werd in de VS 3 procent minder gewone cola en 7 procent minder cola light verkocht. De omzetdaling wordt vooral geweten aan het ongezonde imago van Coca-cola. Zowel de kunstmatige zoetstoffen als de grote hoeveelheden echte suiker worden door consumenten niet gewaardeerd. Die kritiek hoopt de frisdrankfabrikant nu te pareren door Stevia te gebruiken als zoetstof. Deze natuurlijke zoetmaker wordt in Zuid-Amerika al eeuwenlang gebruikt. Stevia is 200 tot 300 keer zo sterk als suiker en levert geen calorieën. Steeds meer overheden willen de frisdrankconsumptie aan banden leggen. In New York wil men dat frisdrank in kleinere hoeveelheden wordt verkocht. In Californië komen er verplicht waarschuwingen op frisdrank: ‘Het drinken van drankjes met toegevoegde suiker kan bijdragen aan obesitas, suikerziekte en tandbederf.’ In Groot-Brittannië is met Coca-cola afgesproken dat het gemiddeld aantal calorieën in frisdrank voor het eind van het jaar met 5 procent om laag moet.