Een nieuwe studie heeft aangetoond dat sociale media beter werken dan traditionele methodes om te stoppen met
roken. Traditionele methodes zijn bijvoorbeeld nicotinepleisters of het bellen van een telefonische hulplijn. Dit blijkt uit een artikel in het wetenschappelijk tijdschrift ‘Nicotine & Tobacco Research’. Dit komt door de hoeveelheid ‘peer pressure’ die mensen ervaren door sociale media. Tijdens de studie werd de campagne onderzocht, een campagne die in 2012 gelanceerd werd door de Canadese overheid en een
Facebook applicatie gebruikt om mensen te stimuleren in hun poging te stoppen met roken. Door je Facebook account te koppelen aan de applicatie, verschijnt er een openbare verklaring op je profiel waarmee je de intentie om te stoppen zichtbaar maakt voor al je vrienden. Zo weet iedereen dat je wil stoppen en zou de groepsdruk ervoor moeten zorgen dat je daadwerkelijk gaat stoppen met de slechte gewoonte. De applicatie bevatte daarnaast ook tal van handige tools die je extra motiveerde. Zo kan je je progressie actief bijhouden en delen met vrienden, kan je uitrekenen hoeveel geld je al bespaard hebt door te stoppen en bestaat er zelfs de mogelijkheid om bij hoge nood een gratis coach te bellen. De Break it Off campagne bleek een groot succes. Maar liefst 32 procent van de personen die zich had ingeschreven op de applicatie, stopte ook daadwerkelijk met roken. Bij de traditionele methodes ligt dit percentage op slechts 14 procent. Door het grote succes is de subsidie voor de campagne overigens met vijf extra jaren verlengd.