Je bent voor een zorgverzekeraar natuurlijk aantrekkelijker als je gezond leeft, veel beweegt en geen gevaarlijke hobby's hebt. Daar achter komen is in het digitale tijdperk eigenlijk niet zo moeilijk. Dus is het misschien niet zo verrassend dat een Amerikaanse zorgverzekeraar het koopgedrag van haar klanten analyseert. Daarover schrijft
Trouw. Zorgverzekeraar UPMC (University of Pittsburgh Medical Center) werkt samen met het grote marketinganalysebureau Acxiom. De hoofdtaak van dit bureau is om online gegevens van mensen te verzamelen en die door te verkopen. Die gegevens zijn ingekocht door de verzekeraar en gekoppeld aan de eigen
data. Dat levert een schat aan relevante informatie op. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mensen die vaak online winkelen meer kans hebben om op de eerste hulp terecht te komen. Dat kan komen omdat fanatieke thuiswinkelaars door ziekte vaker aan huis gekluisterd zijn. Wil je die wel verzekeren? Ook zijn sociale media een bron van informatie. Sporters zetten bijvoorbeeld hun prestaties op Facebook. Een goede marathonloper wordt door een verzekeraar gezien als weliswaar in topconditie maar ook blessuregevoelig. Sta je op Instagram te pronken met je nieuwe motor, dan zal je verzekeraar daar wat minder blij mee zijn. Zo kan een verzekeraar mensen indelen in verschillende categorieën. Wil je niet in een risicogroep terechtkomen, dan koop je die wingsuit dus maar beter niet online.