NU.nl bestond afgelopen maand 15 jaar. In een tijd dat kranten internet nog maar een vies woord vonden, ging de grootste nieuwssite van Nederland er met de lezer vandoor. Niet verrassend zijn de oprichters van NU.nl geen journalisten maar slimme internetondernemers. Villamedia, een tijdschrift over journalistiek en media, schetst de weg naar het succes. In 1998 zijn CNN en de BBC al druk bezig met het opzetten van goede online nieuwssites, maar in Nederland blijft het stil. Merien ten Houten, mede-oprichter van de toen meest gebruikte zoekmachine van Nederland, Ilse, besluit het heft in eigen hand te nemen. De naam NU.nl had hij eerder al geclaimd. Maar Ten Houten en de twee mede-eigenaren van Ilse Media, weten weliswaar alles van internet en kunnen een prachtige nieuwssite bouwen, van een nieuwsredactie en journalistiek hebben ze geen verstand. Dus gaan ze op zoek naar een partner. Ze denken meteen aan PCM. De eigenaar van kranten als NRC en AD ziet echter weinig heil in het plan. Kranten zijn in die tijd doodsbenauwd nieuws gratis weg te geven op internet. Ze publiceren slechts een kleine selectie uit de papieren krant online. Als ook de NOS geen belangstelling heeft, wordt het lastig voor Ten Houten. Per toeval stuit hij op het bedrijf Virtual Industries van Kees Zegers en Sascha Prins. Zij hebben op dat moment een kleine nieuwssite Business.net. De drie spreken dezelfde taal en zijn het snel eens over wat NU.nl moet worden: een site enkel gericht op nieuws met neutrale berichtgeving en zo actueel mogelijk. Er worden twee redacteuren aangesteld en op 12 mei 1999 gaat NU.nl van start. De truc die NU.nl vrijwel direct groot maakt, is dat alle headlines op Ilse.nl worden geplaatst. Heel veel
Nederlanders hebben Ilse.nl als startpagina. Zo werd de site meteen een klinkend succes. NU.nl heeft nu zo'n 7 miljoen unieke bezoekers per maand.