De ‘DeLuxe’ bijlage van NRC Handelsblad die de lezers ‘lifestyle en luxury’ met een langetermijnkarakter moet bieden, is zaterdag compleet gewijd aan Benedikt Taschen, uitgever van prijzige kunstboeken voor op de salontafel. De glossy bijlage van de Nederlandse kwaliteitskrant die, onlangs,ongevraagd bij de lezer naar binnen wordt gefrommeld en waarin de advertentiefuik wagenwijd openstaat, moet Taschen zeer bekoren: een interview met Taschen zelf op het hoofdkwartier in Keulen, een portret van Taschens futuristische paalwoning in Los Angeles, een advertorial voor een fotoboek door Taschen zelf geschreven, en een 'DeLuxe vooraf van directielid en hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Daarin schrijft Vandermeersch over het mooiste boek dat hij bezit: het fotoboek van mode- en glamourfotograaf Helmut Newton vol langbenige naakte vrouwen op hoge hakken, uitgegeven door Taschen. Prachtig kunstwerk, daar niet van. Maar de hoofdredacteur komt superlatieven tekort om de uitgaven van Taschen aan te prijzen, inclusief de aanschafprijs. ‘En we overschouwen graag de bestsellers uit het najaarsaanbod: voor 150 euro kan u de 6,8 kilogram wegende monografie over Gustav Klimt aanschaffen, voor 40 euro kan u urenlang bladeren in 100 Contemporary Houses', enzovoort, enzovoort. 'Boeken dus om in de feestmaand familie en vrienden te verwennen.’ Platter kan het haast niet. Vandermeersch gaf ooit te kennen dat hij grote bewondering heeft voor The New York Times. NRC Handelsblad noemde hij in een adem met en . Alleen hebben die kwaliteitskranten onafhankelijke denkers aan het hoofd staan.