De verwachting is dat in 2017 47% van de totale uitgaven aan entertainment en media uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven komt. Ten opzichte van 2008, is dit een verdubbeling van het percentage en in 2012 lag dit percentage nog rond de 33%. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het verslag van PwC. De omzet uit mobiel adverteren zal de komende 5 jaar nog flink blijven groeien. Gemiddeld met 27% per jaar, waardoor de omzet in 2017 op 27 miljard dollar per jaar ligt. Ook de omzetten van mobiel internet blijven stijgen. Zo is de verwachting zelfs dat in 2014 de omzet van mobiel internet voor het eerst hoger zal zijn dan de omzet van vast internet (internettoegangen). Het aandeel mobiel internet lag in 2012 nog op ‘slechts’ 31% van het totaal, maar de verwachting is dat in 2017 dit percentage 54% zal zijn. Zo is de verwachting voor volgend jaar dat er 259 miljard dollar zal worden uitgegeven aan mobiele internetaansluitingen. De groei van mobiel internet gaat hand in hand samen met stijgende verkoop van tablets en smartphones. Daarnaast zorgen deze apparaten ook voor de enorme omzetstijging uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven. In het rapport is er ook nog ruimte voor goed nieuws voor de krantenmarkt. Na een mindere periode, zal de wereldwijde krantenmarkt de komende jaren stabiliseren. Dit komt doordat kranten online steeds vaker geld vragen voor volledige toegang, binnen 3 jaar zal ruim 30% van de kranten hier gebruik van maken. Daarnaast gaan de inkomsten uit internetadvertenties voor kranten de komende jaren nog flink stijgen, gemiddeld met 13% per jaar.