Schattige kiekjes van je kroost op sociale media, het lijkt heel onschuldig. Maar heeft je baby toestemming gegeven voor publicatie? En moet je kleine spruit nu echt geld verdienen voor jou? In Nederland zijn er tienduizenden baby-accounts op Instagram. Niet zelden zijn de
foto's waarop
kinderen kleding dragen van bekende merken een mooie bijverdienste voor de
ouders. Justine Pardoen, oprichter van Bureau Jeugd & Media en Ouders Online, is kritisch. "Natuurlijk zie ik dat social media bij deze tijd horen. Maar er is ook een keerzijde: nu al zijn er zaken bekend van kinderen die zich ongelukkig voelen over posts van hun ouders en daar ruzie om krijgen. Verder snap ik dat je geen eeuwige verbinding met je verleden wilt. Want beeld dat eenmaal online staat, zwerft tot in het oneindige rond.'' Met bijverdiensten via Instagram-babyaccounts heeft zij ook moeite. Zeker bij BN'ers, die hun kinderen onderdeel van hun businessmodel maken, aldus Pardoen. "In Nederland gelden allerlei strenge regels. Zo mag je tot je 16de maar een beperkt aantal keer op televisie verschijnen. Maar voor Instagram geldt zoiets niet. Daar kunnen ouders hun kids ongeremd laten poseren. Soms lijkt het gewoon een vorm van kinderarbeid.'' Social media-expert en oprichter van Mama.nl, Lieke Lamb, vindt het delen van privébeelden van je kinderen geen probleem, maar raadt wel aan om na te denken over de gevolgen. "Van hoofden die van foto's worden geknipt en voor seksplaatjes worden gebruikt of ongewenste reclames wordt niemand blij. Breng je kind daarom niet volop herkenbaar in beeld, vermijd te blote kiekjes, gebruik geen namen en plaats een slotje. Verder is duidelijk dat de accounts ter meerdere eer en glorie van de ouders zijn en niet van de kinderen. Het kijk-mij-nou-gehalte is erg hoog.''