Influencers stuwen omzet cosmeticabranche

Media
maandag, 06 mei 2024 om 7:26
102021622 l normal none

Sociale media hebben steeds meer invloed op de aankoop van make-up, parfums en persoonlijke verzorgingsproducten, zegt de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Zo zijn jonge consumenten nu bereid geuren te kopen die door influencers worden aangeprezen, zonder ze eerst zelf te ruiken. Nog opmerkelijker: ook kinderen kopen soms dure crèmes, schrijft de NOS.

Nederlanders gaven in 2023 ruim 3 miljard euro uit aan persoonlijke verzorgingsproducten, zo'n 167 euro per persoon. De omzet van de cosmeticabranche nam - mede dankzij prijsstijgingen - met 9,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Consumenten houden volgens de brancheorganisatie minder vast aan vertrouwde merken. In plaats daarvan wordt er steeds meer gekeken naar reviews van beautyproducten op platforms zoals TikTok. Cosmeticabedrijven maken hier slim gebruik van door hun producten te labelen als "gezien op TikTok".