Succesvolle Nederlandse influencers moeten jaarlijks verplicht de schoolbanken in om het keurmerk ‘Certified by influencerregels.com' te halen. Uit het bijbehorende openbaar register blijkt dat bekende namen als Bram Krikke, Eloise van Oranje, Geraldine Kemper en Kaj Gorgels de e-learning al hebben voltooid, schrijft het AD.
De e-learning en het keurmerk is een initiatief van marketingbranchevereniging DDMA, Bond van Adverteerders (bvA) en de Stichting Reclame Code, en volgt hiermee het Franse voorbeeld: dat land voerde al in 2021 een certificering in, en dit was een groot succes. Het aantal influencers dat de reclameregels overtrad is daar namelijk sterk gedaald.
Transparant speelveld
“Ik denk dat het voor zowel influencers als de consument goed is dat er nu duidelijke regels zijn afgekaderd”, zegt Gorgels in een persbericht. “Dan is er een duidelijk speelveld waarbinnen je mag spelen. Zo is het transparant en eerlijk voor iedereen en dat lijkt mij goed.”
Merken als Coca-Cola Nederland, L’Oréal Group, TUI en Heineken hebben zich al aangesloten bij het initiatief. Dat betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers. Influencers zonder keurmerk kunnen daardoor niet meer voor deze merken werken.
Booming business
De influencers schieten als paddenstoelen uit de grond. Op 1 januari 2024 stonden er 1548 ondernemers ingeschreven bij de KVK die zich vlogger, influencer of YouTuber noemen. Hiervan zijn er zo'n 150 Nederlandse influencers die meer dan 500.000 volgers hebben op sociale media.
Voor influencers gelden al enkele jaren strenge regels omtrent het aanprijzen van producten. Ze moeten in hun filmpjes en in hun bijgevoegde teksten bijvoorbeeld duidelijk maken of zij tegen betaling een artikel in beeld brengen.