Succesvolle Nederlandse influencers
moeten jaarlijks verplicht de schoolbanken in om het keurmerk
‘Certified by influencerregels.com' te halen. Uit het bijbehorende
openbaar register blijkt dat bekende namen als Bram Krikke, Eloise
van Oranje, Geraldine Kemper en Kaj Gorgels de e-learning al hebben
voltooid,
schrijft het AD.
De e-learning en het keurmerk is een
initiatief van marketingbranchevereniging DDMA, Bond van
Adverteerders (bvA) en de Stichting Reclame Code, en volgt hiermee
het Franse voorbeeld: dat land voerde al in 2021 een certificering
in, en dit was een groot succes. Het aantal influencers dat de
reclameregels overtrad is daar namelijk sterk gedaald.
Transparant speelveld
“Ik denk dat het voor zowel
influencers als de consument goed is dat er nu duidelijke regels zijn
afgekaderd”, zegt Gorgels in een persbericht. “Dan is er een
duidelijk speelveld waarbinnen je mag spelen. Zo is het transparant
en eerlijk voor iedereen en dat lijkt mij goed.”
Merken als Coca-Cola Nederland, L’Oréal
Group, TUI en Heineken hebben zich al aangesloten bij het initiatief.
Dat betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de
contracten die zij afsluiten met influencers. Influencers zonder
keurmerk kunnen daardoor niet meer voor deze merken werken.
Booming business
De influencers schieten als
paddenstoelen uit de grond. Op 1 januari 2024 stonden er 1548
ondernemers ingeschreven bij de KVK die zich vlogger, influencer of
YouTuber noemen. Hiervan zijn er zo'n 150 Nederlandse influencers die
meer dan 500.000 volgers hebben op sociale media.
Voor influencers gelden al enkele jaren
strenge regels omtrent het aanprijzen van producten. Ze moeten in hun
filmpjes en in hun bijgevoegde teksten bijvoorbeeld duidelijk maken
of zij tegen betaling een artikel in beeld brengen.