De nieuwe Media100 is uit: de lijst met meest invloedrijke mensen in de media. De lijst werd bekend gemaakt tijdens een diner voor genomineerden bij NRC Media in Amsterdam. Opvallend is dat de nummer 3, voorheen Joop van den Ende, vervangen is door Alexander Klöpping, de 25-jarige internetwizard. Van den Ende werd 4e. In de rest van de top 10 vinden we Linda de Mol, Reinout Oerlemans, Christian van Thillo, Erland Galjaard, Bert Habets en Derk Sauer. Op de longlist stonden 500 namen, aangedragen door communicatieprofessionals. De namen die het meest voldeden aan de criteria (op dit moment werkzaam in de media en de media een gezicht geven) vormden een shortlist van 273 namen die aan 26.000 media- en communicatieprofessionals werd voorgelegd. Daarvan vulden 1000 respondenten de enquête in. Zij konden 10 namen uitkiezen en op volgorde zetten. De verhouding man/vrouw in de lijst (85%/15%) bevestigt dat het hier om een mannenbolwerk gaat. Van de vrouwen verdwenen er trouwens 3 en kwamen er ook 3 bij. De top 5 bij de vrouwen waren na Linda de Mol; Annemarie van Gaal (26), Jacqueline Smit (35), Jildou van der Bijl (36) en Barbara van Beukering (38). Dan zijn er de afvallers: onder andere Peter R. de Vries (eerder nummer 22), Patrick Lodiers en Harry de Winter. En natuurlijk nieuwkomers: onder andere Paul van Liempt, Remkoo van Westerloo en Bert Kamp. Met presentatoren gaat het niet per se heel goed; Yvon Jaspers daalde 52 plaatsen, Ivo Niehe 40 plaatsen en Paul de Leeuw 32 plaatsen. Dalers zijn ook Youp van 't Hek en Dieuwke Wynia. Er is ook naar verschil in stemgedrag gekeken tussen mannen en vrouwen (van de respondenten was 57% man en 43%
vrouw). Sommige vrouwen stemden verhoudingsgewijs meer op vrouwen (bijvoorbeeld op Linda de Mol, zij kreeg 3 keer zoveel stemmen van vrouwen dan van mannen), andere vrouwen stemden juist op mannen (bijvoorbeeld op Joris Luyendijk en Humberto Tan). Om de gehele lijst te zijn, klik .