Musk: X spant rechtszaak aan om 'frauduleuze aanval' tegen bedrijf

Media
zondag, 19 november 2023 om 6:56
schermafbeelding 2023 11 19 om 065537

Socialmediaplatform X zal maandag een rechtszaak aanspannen tegen onderzoeksgroep Media Matters en andere partijen die "een frauduleuze aanval hebben geopend op het bedrijf". Dat meldt X-eigenaar Elon Musk op zijn berichtensite, dat tot voor kort bekendstond als Twitter.

Media Matters kwam deze week met een publicatie waarin de onderzoeksgroep screenshots deelde van advertenties van grote Amerikaanse merken als Apple, Oracle en IBM. Die advertenties waren te zien onder berichten waarin ideeën van Adolf Hitler en het Derde Rijk werden opgehemeld. Sindsdien zijn grote adverteerders weggelopen van X, zoals Apple en Disney.

Volgens Musk heeft Media Matters een verkeerde voorstelling van zaken gepresenteerd. "Een nieuwe poging om de vrijheid van meningsuiting te ondermijnen en adverteerders te misleiden", valt te lezen in een verklaring die hij deelt. X zegt zichzelf juist op te werpen als een mediaplatform dat de vrijheid van meningsuiting wil beschermen.

Daarom wil Musk een rechtszaak beginnen tegen Media Matters en "iedereen die heeft meegewerkt aan deze frauduleuze aanval op ons bedrijf". Tegen "hun besturen, hun donoren, hun netwerk van zwart geld, allemaal", zo schrijft Musk op X. Welke andere partijen dat dan precies zijn, daar wijdt hij niet over uit.

Musk kwam eerder deze week al zelf onder vuur te liggen. Dat gebeurde nadat hij had gereageerd op een bericht op X waarin werd beweerd dat "Joden de haat tegen blanken aanwakkeren". Hij zei dat de zender van het bericht "de echte waarheid" sprak. Het Witte Huis veroordeelde Musk vrijdag nog om diens "weerzinwekkende promotie" van antisemitisme.

Musk kocht Twitter vorig jaar voor 44 miljard dollar en doopte het daarna om tot X. Sindsdien heeft hij het toezicht op mogelijk verboden of haatdragende berichten op het platform sterk afgebouwd. Na de aankoop van het bedrijf ontsloeg hij het merendeel van de medewerkers, onder wie veel moderators. Veel bedrijven stopten vervolgens met adverteren op Twitter. De advertentie-inkomsten daalden daardoor met ongeveer 50 procent, zei Musk eerder dit jaar.