Dagblad Trouw won afgelopen november de prijs voor mooiste krant van Europa. Die prijs wilde de krant van de daken schreeuwen. Het nieuws had de krant ook vervat in een paginagrote advertentie, bedoeld voor
NRC Handelsblad, ‘want’, schrijft de hoofdredactie in
een commentaar. ‘het zou zomaar kunnen dat bij NRC veel lezers rondlopen die niet erg gelukkig meer zijn met hun krant en voor wie Trouw een goed alternatief kan zijn.’ NRC weigerde echter de advertentie. Niet collegiaal maar bovenal merkwaardig. NRC adverteert immers regelmatig in andere bladen, ook dagbladen. ‘Ik zou een advertentie van de concurrentie nooit weigeren’, schrijft de hoofdredacteur van Trouw. ‘Laat maar komen. Maar goed, mocht u abonnee zijn van NRC en dit exemplaar van Trouw bij toeval in handen hebben, bekijk deze krant dan eens goed. De inhoud, de vormgeving en vooral de toon zullen u bevallen, zeker als u tot de NRC-lezers behoort die vinden dat hun krant te onrustig is geworden, te springerig, en meer gespitst op effect en verkoop dan op kwaliteit en inhoud.’ Trouw daarentegen belooft zijn klank niet te veranderen. 'Omdat er aan dit geluid steeds meer behoefte komt, zeker als media als NRC zo door blijven gaan.' Trouw is volgens de cijfers van het
HOI ook de enige krant in het derde kwartaal van 2012 waarvan de betaalde oplage ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder is gestegen: van 89.032 naar 90.883. NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch jubelt vandaag op zijn
blog ('Op bescheiden manier aan journalistiek doen')' dat de verkochte oplage van de NRC - ondanks een krimpende markt - blijft stijgen'. Hij verzuimt er echter bij te vermelden dat het slechts gaat om de webabonnementen, die stegen inderdaad van 12.110 naar 18.191. De betaalde (print) oplage daalde van 184,917 in het derde kwartaal in 2011 naar 180.932 in het derde kwartaal in 2012.