Koffieketen
Starbucks heeft in de VS ‘exclusieve’ koffie geïntroduceerd die 7 dollar kost. Een tv-ploeg hield op straat een klein onderzoekje en vroeg voorbijgangers hun mening te geven of de dure koffie ook werkelijk lekkerder was dan de normale. Velen prezen de exclusieve koffie de hemel in, wat vreemd is, aangezien het team van de talkshow Jimmy Kimmel niet eens de moeite had genomen de dure Finca Palmilera aan te schaffen en de ‘proefpersonen’ gewoon 2 x dezelfde zelfgezette koffie voorzette. Toch proefden mensen ‘echte bonen’, een rijkere, vollere smaak en ‘meer body’. Het experiment leverde een hilarische video op, maar toont aan dat het straatinterview, waarin de mening van ‘de gewone man’ wordt gepeild, niet veel meer dan amusementswaarde heeft. Kimmel liet eerder voorbijgangers de iPhone5 beoordelen, die toen nog niet uit was, door ze een iPhone4 in de hand te drukken. En ja hoor: het beeld was beter, scherper, hij was lichter, groter, kleiner, lag beter in de hand, en ga zo door, de iPhone5 was geweldig, maar het was exact dezelfde iPhone die velen in hun zak hadden zitten. Sociologen noemen dit de ‘confirmation bias’ (neiging tot bevestiging), dit is de neiging die we van nature hebben om onze verwachting op een dusdanige manier te toetsen dat die wordt bevestigd. Als we een hypothese (veronderstelling) over iets hebben, kijken we vooral naar feiten die onze mening bevestigen.