Komende week opent Marc Jacobs een pop up tweet shop in Amsterdam en Londen. Zoals de naam al laat vermoeden betaal je daar niet met geld, maar met tweets of andere ‘social currency’ (activiteiten op sociale media). Dat werkt als volgt: voorzie iedere tweet van de hashtag #MJDaisyChainAMS en toon hem aan de verkoper. Hoe creatiever de tweet en hoe groter het bereik, hoe groter het cadeau dat je mee naar huis mag nemen. Dat varieert van een sample tot een geurtje of zelfs een Marc by Marc Jacobs handtas. De shops zijn bedoeld ‘als bedankje voor de vele fans van de Daisy-geur’ en ter promotie van de nieuwe variant ervan: Daisy Dream. In de shop vind je een Daisy-fotostand waar je selfies kan maken met Marc Jacobs producten, gratis wifi, een lounge en een koffiebar. De allereerste Marc Jacobs Tweet Shop was een paar dagen geopend in februari in New York. Klanten kregen er gratis producten in ruil voor 13.500 tweets, 4.300 Instagramfoto's en 770.000 likes. In noemt Steven Van Belleghem, expert digitale marketing, de tweet shop een slimme zet. ‘De aandacht die een merk krijgt via social mediakanalen kan veel waard zijn. Zeker als je het vergelijkt met de kostprijs van advertenties om in iemands tijdlijn te verschijnen.’ De impact van tweets en foto's van vrienden is ook veel groter dan die van een gesponsorde tweet of verhaal. En veel valt er niet te verliezen: als het geen succes wordt, blijven de kosten ook beperkt. De pop up tweet shop in de Bijenkorf in Amsterdam is geopend van 14 tot en met 17 augustus. In Londen opent de shop van 15 tot 17 augustus de deuren in Covent Garden.