Zware trainingen, strenge straffen, heel veel controle. Al die vlotte jongelui in de Apple Stores zijn net zo spontaan als goed getrainde chique callgirls: alles is ingestudeerd, alles is nep, alles dient om geld uit je zak te slaan. Voor veel mensen hoort bij een bezoek aan de VS ook een tochtje naar de Apple Store, eerst het Moma, dan Ground Zero, en daarna de tempel van Steve Jobs. Wie dat binnenkort van plan is moet even het stuk lezen dat de Wall Street Journal schrijft over de Apple Store. De WSJ maakte er werk van, interviewde werknemers, kreeg een geluidsopname te pakken van een training, las een instructieboek. Tot op de woorden die ze mogen gebruiken zijn de employees geïnstrueerd. Nooit 'unfortunately'. Nooit een negatief woord, altijd iets prettigs, ook als de iPad die de klant laat zien het nooit meer zal gaan doen. Uit de instructies: "Listen and limit your responses to simple reassurances that you are doing so. 'Uh-huh' 'I understand,' etc." Nooit op internet over Apple schrijven. Drie keer zes minuten of meer te laat in 3 maanden betekent verwijdering uit de kerk. "Your job is to understand all of your customers' needs—some of which they may not even realize they have," Heel effectief, maar een beetje creepy.
Onder deze link zit een mooie infografiek: Anatomy of a Store
Bron(nen): Wall Street Journal