Over 17 dagen beginnen de
Olympische Spelen in Londen, een spektakel dat tot vele uren telvisievermaak zal leiden en dus een uitstekende gelegenheid biedt voor bedrijven om hun producten in het zonnetje te zetten. 40 Procent van de opbrengsten van de spelen komt dan ook uit commerciële samenwerking. De Olympische Spelen kunnen niet zonder. De grootste sponsors van het vierjaarlijks festijn zijn Coca-Cola en McDonald's. Coca-Cola is al sponsor sinds 1928 en McDonald's sponsort de spelen sinds 1976. De sponsors krijgen er ook behoorlijk wat voor terug. Het rode logo van Coca Cola en de gele bogen van McDonald's zijn veelvuldig in beeld. In het Olympisch dorp mogen bovendien alleen Coca-Cola automaten geplaatst worden en er zijn geen andere restaurants dan die van McDonald's. Artsen maken zich zorgen over de verstrengeling van junkfoodproducenten met sport. Het geeft een verkeerde boodschap vinden ze. Je kunt eten wat je wilt als je maar aan sport doet. Maar dat is absoluut niet het geval. Overgewicht leidt tot verhoogde kans op diabetes, hart- en bloedvatziekten en verschillende soorten van kanker. Bovendien heeft het enorme invloed op het geestelijk welzijn en verergert het bestaande lichamelijke klachten zoals astma en gewichtsklachten. Overgewicht ontstaat door een verstoorde balans tussen inkomende energiestoffen en gebruik van energiestoffen, zodat er teveel in het systeem blijft ´hangen´. Het is niet alleen maar een kwestie van te weinig beweging. Met name voedingsproducten waarbij men veel zoetstoffen en vetten binnenkrijgt dragen bij aan dat overgewicht. Deskundigen op het gebied van de toename van overgewicht bij kinderen wijzen op de kwalijke rol die suikerhoudende drankjes spelen bij het ontstaan van levenslange slechte voedingsgewoontes en Coca-Cola past daarom niet in een gezonde voeding. Een Big Mac-menu bevat meer dan 1000 calorieën. Wat kun je dan de rest van de dag nog aan voeding die je echt nodig hebt eten en drinken? Ook de Britse artsenorganisatie sprak in juni van dit jaar zijn bezorgdheid uit over de plek die junkfoodleveranciers spelen bij de
Olympische Spelen. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen opent McDonald's op 28 juli in Londen ook nog eens
de grootste vestiging ter wereld. Je zou eens een dubbel Mac mis kunnen lopen. Er is nu echter een kink in de kabel gekomen. De London Assembly, een raad die de burgemeester van London adviseert heeft
gestemd voor beperking van de invloed van McDonald's en Coca-Cola op de spelen in de stad. Onder andere wil men beperking van reclames van beide producten. In de woorden van de Assembly: “London heeft de rechten verkregen om de spelen van 2012 te organiseren met de belofte om te zorgen voor gezondere en actievere kinderen in de hele wereld. Tegelijkertijd handhaaft het IOC hardnekkig de sponsorovereenkomsten met de leveranciers van hoogcalorische junkfoodleveranciers die bijdragen aan de dreiging van een vetzuchtepidemie.” Of het veel uit zal halen is echter de vraag.