Twee jaar geleden zette Janina van der
Drift uit Bergambacht de zuivelwereld op zijn kop met haar initiatief
Kalverliefde. Haar missie? Zorgen dat kalfjes bij hun moeders mogen
blijven, en hen niet direct na de geboorte te scheiden. Grote spelers
als Albert Heijn en Plus hapten al snel toe, en nu is ook Jumbo aan
boord.
Janina hield van
melk, maar het idee
dat kalfjes vrijwel altijd op dag 1 van hun moeders worden
gescheiden, bleef aan haar knagen. “Toen ik met mijn dochters bij
een boerderij was, wilden ze bij de kalfjes kijken. Ik bleef buiten
staan, omdat ik niet wilde zien hoe ze zonder hun moeder in een hokje
stonden. Dat vond ik hypocriet van mezelf”, zegt ze in het AD. Het
zette haar aan het denken.
Erg zeldzaam
Ze ging op zoek naar boeren die kalfjes
bij hun moeder lieten, maar dat bleek bijzonder schaars te zijn. Van
de bijna 15.000 melkveehouders in Nederland hielden er nog geen
vijftig het kalfje bij de koe. Geen verrassing: voor de boer betekent
dit een verlies van zo'n duizend liter melk in de eerste drie
maanden. En dat kost flink wat geld.
Om meer boeren te overtuigen, moest ze
met een financieel aantrekkelijk verhaal komen. De oplossing lag
simpelweg in een hogere prijs voor de consument. “Ik dacht: ik ben
vast niet de enige die dit belangrijk vind en bereid is iets meer te
betalen voor mijn zuivel. Ik werkte destijds bij Unilever, dus ik
wist wel hoe je een product in de markt zet. Ik besloot er gewoon
voor te gaan.”
Consument, supermarkt én boer enthousiast
Dat bleek een gouden zet. In oktober
2022 lag de eerste Kalverliefde-melk in de schappen van Albert Heijn,
een jaar later volgde de Plus. Vanaf deze week liggen haar producten
ook bij de Jumbo. Inmiddels verkoopt het bedrijf naast melk ook
yoghurt, en het aantal verkooppunten blijft groeien.
Het aantal boeren dat meedoet, stijgt
gestaag. “ Ik vind die groei natuurlijk erg mooi”, vertelt Janina
trots. “Hoe meer Kalverliefde er wordt verkocht, hoe meer boeren
het kalfje bij de moeder kunnen houden en daar een eerlijke prijs
voor krijgen. Vorig jaar werkten we net met vier boeren, inmiddels
staan we op zeven.” Dit succes is te danken aan consumenten die
bewust kiezen voor een iets duurdere, maar eerlijkere zuivel.
Diepgewortelde beweging
Volgens Janina gaat Kalverliefde
inmiddels verder dan een zuivelmerk. “Die mensen vormen samen een
soort gemeenschap”, zegt ze enthousiast. “Begin oktober hadden we
een open dag op een boerderij in Drenthe. Daar kwamen honderd
bezoekers op af om het kalfje bij de moeder te zien. De meeste
consumenten komen uit het westen en hadden er dus 2 uur rijden voor
over. Daardoor voelt het niet meer alleen als een merk, maar als een
beweging. Het is een heel divers publiek, maar ze hebben één ding
gemeen: het zijn allemaal dieren- en natuurliefhebbers. Het was heel
gaaf om ze te spreken.”
Naast haar werk op de boerderij was
Janina afgelopen jaar druk bezig met het maken van een tv-reclame.
“Die is een aantal keer uitgezonden. Het hoeft niet vaak, want als
iemand het verhaal hoort en het eens is met de boodschap, hoef je ze
niet verder te overtuigen. Nadat het werd uitgezonden, zag je echt
een effect in de verkoopcijfers.”
Kalverliefde blijft groeien en met
iedere verkochte liter zuivel komt Janina een stap dichter bij haar
droom: een wereld waarin alle kalfjes gewoon bij hun moeder mogen
blijven.