Hoe Janina boeren én supermarkten overtuigde om het kalfje bij de moeder te laten

Klimaat, natuur en milieu
dinsdag, 22 oktober 2024 om 10:50
bijgewerkt om dinsdag, 22 oktober 2024 om 14:13
anp 475700208
Twee jaar geleden zette Janina van der Drift uit Bergambacht de zuivelwereld op zijn kop met haar initiatief Kalverliefde. Haar missie? Zorgen dat kalfjes bij hun moeders mogen blijven, en hen niet direct na de geboorte te scheiden. Grote spelers als Albert Heijn en Plus hapten al snel toe, en nu is ook Jumbo aan boord.
Janina hield van melk, maar het idee dat kalfjes vrijwel altijd op dag 1 van hun moeders worden gescheiden, bleef aan haar knagen. “Toen ik met mijn dochters bij een boerderij was, wilden ze bij de kalfjes kijken. Ik bleef buiten staan, omdat ik niet wilde zien hoe ze zonder hun moeder in een hokje stonden. Dat vond ik hypocriet van mezelf”, zegt ze in het AD. Het zette haar aan het denken.
Erg zeldzaam
Ze ging op zoek naar boeren die kalfjes bij hun moeder lieten, maar dat bleek bijzonder schaars te zijn. Van de bijna 15.000 melkveehouders in Nederland hielden er nog geen vijftig het kalfje bij de koe. Geen verrassing: voor de boer betekent dit een verlies van zo'n duizend liter melk in de eerste drie maanden. En dat kost flink wat geld.
Om meer boeren te overtuigen, moest ze met een financieel aantrekkelijk verhaal komen. De oplossing lag simpelweg in een hogere prijs voor de consument. “Ik dacht: ik ben vast niet de enige die dit belangrijk vind en bereid is iets meer te betalen voor mijn zuivel. Ik werkte destijds bij Unilever, dus ik wist wel hoe je een product in de markt zet. Ik besloot er gewoon voor te gaan.”
Consument, supermarkt én boer enthousiast
Dat bleek een gouden zet. In oktober 2022 lag de eerste Kalverliefde-melk in de schappen van Albert Heijn, een jaar later volgde de Plus. Vanaf deze week liggen haar producten ook bij de Jumbo. Inmiddels verkoopt het bedrijf naast melk ook yoghurt, en het aantal verkooppunten blijft groeien.
Het aantal boeren dat meedoet, stijgt gestaag. “ Ik vind die groei natuurlijk erg mooi”, vertelt Janina trots. “Hoe meer Kalverliefde er wordt verkocht, hoe meer boeren het kalfje bij de moeder kunnen houden en daar een eerlijke prijs voor krijgen. Vorig jaar werkten we net met vier boeren, inmiddels staan we op zeven.” Dit succes is te danken aan consumenten die bewust kiezen voor een iets duurdere, maar eerlijkere zuivel.
Diepgewortelde beweging
Volgens Janina gaat Kalverliefde inmiddels verder dan een zuivelmerk. “Die mensen vormen samen een soort gemeenschap”, zegt ze enthousiast. “Begin oktober hadden we een open dag op een boerderij in Drenthe. Daar kwamen honderd bezoekers op af om het kalfje bij de moeder te zien. De meeste consumenten komen uit het westen en hadden er dus 2 uur rijden voor over. Daardoor voelt het niet meer alleen als een merk, maar als een beweging. Het is een heel divers publiek, maar ze hebben één ding gemeen: het zijn allemaal dieren- en natuurliefhebbers. Het was heel gaaf om ze te spreken.”
Naast haar werk op de boerderij was Janina afgelopen jaar druk bezig met het maken van een tv-reclame. “Die is een aantal keer uitgezonden. Het hoeft niet vaak, want als iemand het verhaal hoort en het eens is met de boodschap, hoef je ze niet verder te overtuigen. Nadat het werd uitgezonden, zag je echt een effect in de verkoopcijfers.”
Kalverliefde blijft groeien en met iedere verkochte liter zuivel komt Janina een stap dichter bij haar droom: een wereld waarin alle kalfjes gewoon bij hun moeder mogen blijven.
Bron: AD