De boerenprotesten zijn wereldnieuws. De stikstofcrisis lijkt dan soms een typisch Nederlands probleem, maar dat is het niet. Ook in andere Europese landen en bijvoorbeeld China moet de stikstofuitstoot omlaag.
"Als het over absolute aantallen gaat, is China veruit koploper in de stikstofuitstoot", zegt hoogleraar Wim de Vries (Universiteit Wageningen)
tegen RTL Nieuws. "In delen van het land stoten ze zelfs per hectare veel meer uit dan wij, maar gemiddeld over het hele land is het minder."
Dat is wat het probleem in Nederland zo groot maakt: we zijn klein en dichtbevolkt. Maar dan nog: "Ook in China zijn boerderijen gesloten."
Onze oosterburen hebben het vooralsnog makkelijk. De grenswaarde voor stikstof ligt op 100 gram per hectare, 140 keer hoger dan bij ons (0,7 gram per hectare rond een Natura 2000-gebied). "Het is een groot land, dus de gemiddelde uitstoot is veel lager dan bij ons", zegt De Vries.
Regionaal heeft Duitsland echter ook problemen. "Daar is eigenlijk geen ruimte voor extra stikstof. Als milieuactivisten daar naar de rechter gaan, verwacht ik dat ook daar de grenswaarde voor een vergunning richting nul gaat. Ze hebben de wet aan hun kant."
Boze Belgische boerenIn België zijn de boeren net als bij ons boos. De regering sluit er veertig veehouderijen die de meeste stikstof uitstoten. 120 bedrijven worden uitgekocht.
Ook Italië houdt zich volgens het Europese Hof 'systematisch' niet aan de stikstofnormen, maar daar komt het voornamelijk door het verkeer. "Het probleem zit hem hier vooral in de steden", zegt Italië-correspondent Anouk Boone tegen RTL. "Italië is een enorm autoland. De auto is een soort statussymbool."
Hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk. Ook daar richten ze zich vooral op het verkeer als boosdoener. Correspondent Anne Saenen: "Vanaf 2040 mogen er geen diesel- of benzineauto's meer worden verkocht."